Skatter & Handel Det är varken vodka eller whisky som är spritvärldens gasell. Nu är det äntligen mexikanernas tur att stå i rampljuset på spritscenen.
2022 ökade exporten av tequila med +34%, rapporterar konsultfirman GCMA. 38 miljarder skr omsattes vilket ska jämföras med 9 miljarder för tio år sedan! Samtidigt exporteras öl för 52 miljarder skr men ökningen där är bara +9%.
Det är inte så att världen dricker abnormt mycket mer tequila utan dyrare produkter. Mexico har lyckats genomföra en premiumisering av drycken. Amerikaner och andra köper dyrare märken helt enkelt.
Det drinkas som förr med Margaritas men den nya trenden är att dricka tequila rent, över is eller tillochmed i aromkupa vid rumstemperatur för smakens skull, framförallt den lagrade añejo-sorten.
Nya prestigemärken har lanserats de senaste åren, ofta uppbackade av kändisar. Bäst har skådisar som George Clooney och Dwayne ’The Rock’ Johnson lyckats, samt supermodellen Kendal Jenner. De två förstnämnda har slagit sig in på topplistan i USA.
Diageo uppskattar att branschen kommer att ”nå 600 miljoner nya konsumenter” under 2023, bland medelklassköpare globalt. Samtidigt flödar tequila i partysvängen. Konsultfirman CGA by NielsonIQ rapporterar att nattklubbar i Los Angeles har ökat försäljningen av tequila med +127%.
Den mexikanska nationaldrycken gasar för fullt på alla fronter!