Ny design Walsh Whiskey som producerar populära blended-whiskeyn The Irishman uppdaterar sin flaskdesign. Omgörningen kostar €500 000 (5,2 milj kr). Det är nye ägaren Amber Beverage Group som gör investeringen.
Den nya looken behövs för att infria förväntningarna från ägaren på en fördubbling av volymen på 50-talet marknader de närmaste fem åren, uppger grundaren Bernard Walsh:
– I takt med att Irish Whiskey-kategorin fortsätter sin breddning och tillväxt globalt behöver vi stå ut från mängden. Budskapet är tydligt. The Irishman är singelmaltorienterad oavsett om den kommer som en blended whiskey eller bara maltwhiskey. Och alltid trippeldestillerad för smakens skull.
Den nya designen har gjorts av Londonbyrån Here som tagit fram en långsmal flaska med sluttande axelparti och naturkork som förslutning.
Flaskbasen är solid för att ge en whiskyliknande känsla. Logotypen ändras till ett stort I inringad av två böjda fat-stavar. Den nya flaskan rullas ut i Europa ioch resten av världen under våren.
Founder’s Reserve som finns här i Sverige passar på att byta namn till The Harvest för att poängtera jordbrukets roll i produktionen av whiskey. Blenden görs på sju delar maltwhiskey och tre delar pot still whiskey. Med andra ord en helkornwhiskey alltså utan grainwhiskey i mixen.
På hyllan på Systembolaget står en 35 cl-flaska som dock inte kommer att byta skepnad förrän i slutet av året, förklarar Lykke Berntson från importören Berntson Wines & Spirits:
– Den stora flaskan på 70 cl har kvar en del av men den nya designen kommer att börja fasas in till hösten.
På maltwhiskeysidan gör Amber 12- och 17-åringar samt en NAS-version. Ny whiskey i standardlinjen är Caribbean Rum Cask Finish.