fbpx
  • Om oss
  • Prenumerera
  • Annonsera
lördag 25 mars 2023
Inget resultat
Visa allt
The Spirits News
  • Login
  • Hem
    • Nyheter
    • Features
      • Krönikan
    • Nya släpp
      • Systembolaget
      • Travel retail
      • Världen
    • Reviews
      • Blindtestet
  • Whisky
    • Nyheter
    • Features
      • Krönikan
    • Nya släpp
      • Systembolaget
      • Travel retail
      • Världen
    • Reviews
      • Blindtestet
  • Rom & Brandy
    • Nyheter
    • Nya släpp
    • Reviews
  • Gin & Vodka
    • Nyheter
    • Nya släpp
  • Cigarr
  • Barliv
    • Nyheter
    • Drinkar
  • SB-nytt
  • Podcast
  • Hem
    • Nyheter
    • Features
      • Krönikan
    • Nya släpp
      • Systembolaget
      • Travel retail
      • Världen
    • Reviews
      • Blindtestet
  • Whisky
    • Nyheter
    • Features
      • Krönikan
    • Nya släpp
      • Systembolaget
      • Travel retail
      • Världen
    • Reviews
      • Blindtestet
  • Rom & Brandy
    • Nyheter
    • Nya släpp
    • Reviews
  • Gin & Vodka
    • Nyheter
    • Nya släpp
  • Cigarr
  • Barliv
    • Nyheter
    • Drinkar
  • SB-nytt
  • Podcast
Inget resultat
Visa allt
The Spirits News
Inget resultat
Visa allt
Hem Features

Är tonic utan socker framtiden?

Hälsotrenden på mixer-marknaden

av Axel Aflodal
22 september 2021

Efterfrågan på hälsosammare alternativ har ökat kraftigt på tonic- och mixer-marknaden. Innovativa framsteg görs av tillverkarna och med nya, kreativa smaker kan tonic-märkena nu erbjuda kalorisnåla och sockerfria alternativ till förväntansfulla konsumenter. Utan att pruta på smakupplevelsen. Vi har pratat med mixer-producenter i UK och i Sverige. Som spår att sockerdrinkar kommer att få det allt svårare framöver. Lite eller inget socker är det som efterfrågas i baren.

Fever-Trees nya lågkaloriserie heter Refreshingly Light.

SÄLLSYNTA WHISKYFLASKOR och nya destillerier brukar oftast få stor uppmärksamhet såväl hos allmänheten som bland oss i media men det kan det bli ändring på nu.

Mixer- och tonicbranschen har nämligen gjort stora innovativa framsteg och förväntar sig kunna erbjuda betydligt fler hälsosamma alternativ än tidigare. Med nya märken på frammarsch och kreativa drycker med helt nya smaker är marknaden minst sagt levande.

Förutom kraven på kreativitet och nya smaker har konsumenter också blivit mer hälsomedvetna. Mantrat ”drick mindre men bättre” är kännetecknande för branschen och efterfrågan har ökat inom segmenten alkoholfritt samt kalori-, socker- och kolhydratfritt.

Ounal Bailey, The London Essence Company.

– Hälsa och välmående har blivit populärt hos många konsumenter, säger Ounal Bailey, grundaren av mixer-märket The London Essence Company. Vi har svarat på konsumenternas efterfrågan genom att erbjuda premium-tonic med nya intressanta och unika smaker.

När The London Essence Company grundades 2016 erbjöd man mixers med låg sockerhalt och lanserade flaskorna Classic London Tonic, Grapefruit and Rosemary Tonic samt Delicate Ginger Ale.

Firman är dock inte ensamma om att segla på hälsotrenden, marknadsledaren Fever-Tree lanserade 2018 Refreshingly Light, som är en serie lågkalori-mixers. Tonic-serien innehåller en mix av fruktsocker och kryddor och följdes upp av en lågkalori-läsk under 2020.

Rose Cottingham, innovationsansvarig på Fever Tree, menar att Refreshingly Light har varit mest framgångsrik i daglighandeln vilket hon har en förklaring till:

– Jag tror att när du beställer något i en bar har du redan bestämt dig och varken bryr dig eller presenteras för de olika förslagen. Om du däremot handlar i butik kan du göra ett mycket mer medvetet val och då tenderar människor att välja alternativet med mindre kalorier.

Grundaren och VD:n till Three Cents Artisanal Beverages, George Tsirikos tror dock på andra faktorer som kan förklara försäljningsvariationen:

– Varje land har olika preferenser och det förändras under året. Vädret påverkar starkt hur människor förhåller sig till kalorier och under sommaren dricker folk generellt sett kalorisnålare drycker.

Vidare berättar Tsirikos att innovationsteamet på Three Cents har experimenterat i ett år och kommit fram till fyra olika varianter.

– Vi har gjort pink grapefruit, mandarin och bergamot samt cherry soda. Och vi har dessutom återskapat vår klassiska tonic utan socker. Den sista döps till Zero.

Först ut med sockerfri tonic på den svenska marknaden var Hammars Bryggeri i september 2019. På Hammars har man länge jobbat med sockerfritt och lågkaloridrycker.

Firman började brygga läsk 1930 i Hammar (norr om Vättern) och har gjort klassikern Cuba Cola sedan 1953, som faktiskt var ensam på marknaden en hel sommar innan Coca Cola anlände.

Syskonen Bibban Oldén och Robert Henrysson driver sedan 2016 Hammars Bryggeri. Tonic-serien lanserades 2019 med sockerfria ZERO vid sidan av sockrade versioner.

Även om en av Hammars grundpelare har varit att man kokar sin egen sockerlag och göra så mycket som möjligt själva från grunden har man velat utforska komplement till de som inte kan eller vill dricka socker, menar VD Robert Henrysson:

– Flera i familjen är diabetiker. Många vill minimera sitt sockerintag av olika anledningar. En del kanske till vardags. Och så unnar man sig sötade drycker till helg och fest.

Personliga motiv ligger alltså bakom satsningen på sockerfritt. Men segmentet ökar hela tiden så det finns pengar att tjäna också.

– Vi jobbar ju med njutningsprodukter, många väljer den tonic de tycker smakar godast. Men trenderna i London och andra storstäder med ’skinny’ G&T tror vi bara kommer att växa, och då har vi en nollkaloriprodukt som vi tycker smakar väldigt bra. Vi kommer säkert även att göra hybridvarianter med mindre socker i framtiden. Som jag säger: Om det går att kolsyra så kommer vi att försöka!

Gensvaret hittills har också varit översvallande. Robert Henrysson beskriver ”responsen som galen”. Hammars Tonic fanns ju inte för 1½ år sedan och idag är man ett av Sveriges största tonic-märken. Såklart är det den vanliga sockertonicen som drar men det sockerfria alternativet har också slagit väl ut:

– Framförallt från diabetiker som vill utforska hela gin- och tonictrenden har vi fått en otrolig respons. Äntligen kan de isolera bort en sockerkälla och fortsätta utforskandet av smaker.

Hammars tror stenhårt på att sockerfria tonic-alternativ kommer att stjäla marknadsandelar från det sockrade originalet:

– Vi ser absolut att sockerfritt kommer att ta andelar, säger Robert Henrysson. Det följer den allmänna trenden i dryckesbranschen där lågkaloridrycker är på frammarsch.

Swedish Tonic är en annan stor spelare på den snabbväxande mixer-marknaden här i Sverige. I dagsläget har man inget sockerfritt alternativ. Sötningen i tonic-serien åstadkoms naturligt med agavesirap. Vitsen med sötman är att balansera upp beskan. Och agave har en relativt hög sötma per gram vilket gör att man kan dra ner på volymen sockerarter i produkten.

Benjamin Magnell är sälj- och varumärkeschef på Swedish Tonic i Stockholm.

Att Swedish Tonic inte tagit steget in på lågkalori-marknaden har att göra med smakkvaliteten. Utmaningen med sockerfria produkter är att precis som med både fett och alkohol kan socker lyfta fram aromerna.

– Dagens sockerfria lösningar försöker imitera sockrets karaktäristiska egenskaper men hittills finns inget som kan bära aromer på samma sätt som socker, säger varumärkeschef Benjamin Mangell. Däremot ser vi en snabb utveckling inom detta område både från produktionssidan men också leverantörsidan där utvecklingen snabbt gåt framåt både inom sötning men framförallt sötning med smakbärande egenskaper.

Varje år sker nya innovationer som försöker efterlikna socker men substituten funkar bara fasta livsmedelsprodukter som bakverk och godis. De smakbärande egenskaperna håller inte måttet i flytande form ännu. Men det kommer att lösa sig inom kort, tror Benjamin Mangell.

Det är alltså en utmaning att skapa mixers utan socker eftersom socker fungerar som en viktig smakbärare och kräver ett substitut. Att bara ta bort sockret är nämligen ingen höjdare. Lösningen för att få ner sockerhalten har varit fruktsocker, sötningsmedel och naturligt socker som honung, sirap eller stevia.

De allra flesta väljer att reducera sockerhalten i redan etablerade produkter med undantag från mixer-märket Double Dutch som skapar produkter med naturliga smakämnen.

Tvillingarna Raissa och Joyce de Haas från Nederländerna bildade företaget med det passande namnet och har ett vetenskaplig metod för att hitta rätt smakkombination.

– Vi har experimenterat med exempelvis gurka tillsammans med vattenmelon, där vattenmelonen har en naturlig sötma i sig och vi har testat granatäpple tillsammans med basilika, där granatäpple ger den naturliga sötman, säger Raissa de Haas. Den här metoden baseras på en molekylparnings-metod där söta molekyler paras med syrliga, peppriga molekyler.

Raissa och Joyce de Haas, Double Dutch.

Double Dutch har sedan dess utökat sortimentet med mixer-läsk där man förväntade sig att 100% av försäljningen skulle användas till drinkar, framför allt tillsammans med vodka och tequila. Men så mycket som 25% av läsken dricks utan alkohol, så även här märks hälsotrenden tydligt.

Att det är inte lätt att göra en sockerfri tonic med samma impact och smakleverans som originalet vet Hammars. 70-90 gram socker per liter ger kropp och förstärker smakerna.

Att åstadkomma samma kvalitet utan socker verkar omöjligt. Man kan inte bara ta bort sockret och låta receptet vara intakt, sötningen är en så avgörande del av helheten, bekräftar Robert Henrysson:

– När vi tittar på tonics som skall funka bra tillsammans med gin kan vi bara inte reducera sockerhalten utan att också jobba med receptet. Socker är precis som alkohol en smakbärare och resultatet med en ”lättsockrad” tonic där varumärket bara dragit ner sockerhalten är… platt.

Så Hammar la ribban högt. Det tog innovationsteamet 18 månader av utveckling och testning innan man var nöjda. Målet var att göra en helt sockerfri tonic som man knappt kan skilja från originalversionen.

– Det är sjuuukt svårt, understryker Robert Henrysson. Och går inte helt att åstadkomma. Men jag skulle vilja påstå att vi gjort det bättre än någon annan i hela världen. Jag tycker att alla, även de som inte kan eller vill dricka socker, skall ha möjlighet att dricka en grym gin och tonic.

Den är så bra att Robert Henrysson själv dricker den solo i veckorna när han inte alltid vill ha alkohol eller socker.

– Med vissa gin tycker jag att detta är den absolut bästa kombinationen, socker eller ej. Prova med Opihr eller Nolet’s till exempel… magiskt!

Det är uppenbart att intresset för mindre kalori- och sockerhalter har ökat vilket av de allra flesta ses som något positivt. Fever-Trees Rose Cottingham höjer dock ett varningens finger för att intresset blir för ensidigt och för mycket energi läggs på att demonisera en specifik ingrediens.

Konsekvensen kan bli att märken tillsätter orimliga mängder processade ingredienser i form av onaturliga sötningsmedel istället för att behålla en del av det naturliga sockret. En farhåga som delas av Swedish Tonics Benjamin Mangell:

– Vi ser självklar en efterfrågan på sockerfria lösningar inom kategorin och följer noga innovationsprocessen. Däremot kommer vi att vara försiktiga med nya sockerinnovationer då det ska både testas och valideras innan marknaden får se en sockerfri tonic från Swedish Tonic.

Neil Donachie, marknadschef på Fentimans.

Om människor blir mer och mer noga med hur många kalorier deras favorit-G&T innehåller, kommer den kalorisnåla drinken ta över så småningom? Svaret är ja, enligt Neil Donachie, marknadschef på Fentimans.

– Det är sannolikt att sockerfria drinkar kommer växa sig ännu större i framtiden, all data pekar på det. Det blir en utmaning för sockerdrinkarna, som måste hitta en ny plats på marknaden.

LÄS MER: “Schweppes ut, Fever-Tree in. Vad kommer sen?”

Om oss

The Spirits News är en nyhetssajt om whisk(e)y, rom, brandy, gin, vodka. Vi bevakar den svenska spritscenen och rapporterar från spritvärlden i stort, senaste nytt och fördjupande features.
Vi berättar om nya släpp på Systembolaget och följer upp med recensioner och stora blindtester. Det allra bästa blir till dryckestips.
Slàinte! Cheers! ¡Salud! Santé! Skål!

Redaktionen

HENRIK AFLODAL
Chefredaktör & test-koordinator
0704-221416, henrik.aflodal@spiritsnews.se
CARL LÖNNDAHL
Analyschef & försäljning
0708-460716, carl.lonndahl@spiritsnews.se
ADRESS
The Spirits News
Eastmansvägen 8A
113 61 Stockholm

Följ oss

Instagram

  • WHISKY/DRINKTIPS — Big Peat är den där bullriga Islay-whiskyn som stånkar av rök. Stilen är sötrökig vilket gör maltwhiskyn perfekt i cocktails. Allra enklast är Big Peat on the Rocks med en skvätt citron i glaset: "Fascinerande citrusrökig arom. Sötrökig smak med jodsälta och Islay-arg eftersmak – lika vresig som Peat himself!" Och som törstsläckare rekommenderas en klassisk Whisky & Cola!

https://spiritsnews.se/big-peat-on-the-rocks-folks/
  • REVIEW – Agitator går dit andra aldrig gått. För vem har hört talas om en helrågwhisky doppad i lönsirapsfat!? Ett helylleamerikanskt grepp som skulle flyga till månen i mellanvästern – bourbonbranschen gör ju pengar på honungssötad whisky. Den här doftar sötare än den smakar. Kraftiga ektoner ihop med en skön syrlighet gör smaken vuxen och lagom fodrande. Äppeltemat förundrar. Kort sagt, whiskyn måste provas...

https://spiritsnews.se/livligt-spritsig-ragwhisky/
  • NYA SLÄPP – Tobermory som totalrenoverat sitt destilleri på Isle of Mull under 24 månader passade på att uppgradera sin 10-åring till 12 år inför omstarten. Singelmalten bjuder på rik smak av citrus med kryddiga vaniljtoner. Har du provat whiskyn? Finns att beställa på Systembolaget...

https://spiritsnews.se/tobermory-firar-nyrenoverat-destilleri/
  • Om oss
  • Prenumerera
  • Annonsera
Inget resultat
Visa allt
  • Hem
    • Nyheter
    • Features
    • Krönikan
    • Nya släpp
    • Reviews
    • Blindtestet
  • Whisky
    • Nyheter
    • Features
    • Krönikan
    • Nya släpp
    • Reviews
    • Blindtestet
  • Rom & Brandy
    • Nyheter
    • Nya släpp
    • Reviews
  • Gin & Vodka
    • Nyheter
    • Nya släpp
  • Cigarr
  • Barliv
    • Nyheter
    • Drinkar
  • SB-nytt
  • Podcast

© 2020 Lönndahl & Aflodal Media.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
This website uses cookies. By continuing to use this website you are giving consent to cookies being used. Visit our Privacy and Cookie Policy.