Tequila Olmeca Altos internationella hållbarhetstävling The Tahona Society Collective Spirits nominerar svenskt bartenderkoncept till finalen i Mexico. Emelie Hjärtström från Häktet i Stockholm har nu chansen att vinna 50 000 USD och förverkliga sin dröm om en tryggare bransch.

Barliv The Tahona Society’s Collective Spirit är en internationell bartendertävling som syftar till att hylla och stötta bartenders som driver projekt för att utveckla branschen i en positiv anda. För att delta i tävlingen måste respektive deltagare skicka in ett projekt som bygger på en eller fler av följande kategorier: ’Bartender welfare’, ’Social Engagement’, ’Resources and waste’ och ’Environment’. De bästa bidragen från respektive deltävling globalt, tar sig vidare till final.
Förra veckan blev det klart att Emelie Hjärtström från Häktet i Stockholm med konceptet ”Always Here” representerar Sverige i den globala finalen i Mexico senare i år. Hon är en av 15 internationella finalister som tävlar om 50 000 USD och nu får chansen att vidareutveckla sitt projekt.
”Always Here” är ett pin-koncept och syftar till att öka tryggheten och det allmänna moraliska modet i Sveriges barer. Hennes pin symboliserar trygghet, närhet och gemenskap och bärs av starka förebilder i ämnet som kan finnas till hands för dem som är i behov. En säker axel att luta sig mot under en utekväll.
– Många bartenders arbetar redan hårt mot rasism, sexism och trakasserier, men vi behöver fler ögon som reagerar utanför baren för att stoppa konflikter och problem innan det går för långt. Mitt koncept vänder sig alltså inte enbart till barpersonal utan också till gäster som brinner för samma fråga som jag. Med denna pin vill jag öka antalet människor som vågar säga nej och öka civilkuraget i Sveriges barer, säger Emelie Hjärtström.
– Sedan förra årets framgång är vi överväldigade med det växande intresset för Tequila Olmeca Altos årliga tävling ’The Tahona Society’. Det är otroligt spännande att se en växande gemenskap av bartendrar som bryr sig allt mer om att främja barnscenen i sociala- och hållbara frågor. I år håller finalisterna väldigt hög kvalitet och jag är övertygad om att vinnaren kommer att göra väldigt positiva förändringar i branschen, säger Carlos Andrés Ramírez, Global Advocacy Manager hos Pernod Ricard House of Tequila.
Den globala vinnaren av ’Tahona Society’s Collective Spirit’ vinner 50 000 USD från Tequila Olmeca Altos och ett fortsatt mentorskap från The Tahona Society och designstudion AGENDA28 för att förverkliga sitt koncept. Vinnaren kommer dessutom att välkomnas som global ambassadör för Tahona Society och en möjlighet att vara värd för utbildningsprogram för andra bartenders under året.