Nya släpp ”Inget fejk. Inga sagor. Inget buzz. Bara gin.” Så presenterar Hernö sin nya Botanical Flavoured Gin som skippar ”buzzwords” i marknadsföringen för att tränga igenom bruset.
Svenskarnas budskap är enkelt: Skippa allt nonsens och fokusera på att göra bra gin. Grejen med Hernös nya gin är att endast innehåller två kryddor – enbär och koriander.
– Producenter världen över försöker överträffa både sig själva och varandra med ordvrängerier, onödiga tillsatser och formuleringar som förvirrar och förför konsumenten. Det tycker vi är fel. För att ta ställning har vi skapat en produkt som är raka motsatsen till allt detta. Vi har skalat av allt som går och förtydligat det vi vill säga i debatten med en gin som är smaksatt med endast två kryddor. Bara gin helt enkelt, säger Jon Hillgren, grundare av Hernö Gin.
Tänk dig din favoritlåt i ett par brusreducerande hörlurar. Det här är ginets motsvarighet, menar Andreas Ohlsjö, chef för Brand & Design på Hernö Gin:
– Låt oss presentera Hernö Brilliant Official True Artistic Natural Innovative Complex Finest Legacy Aromatic Vibrant Original Ultra Rare Epic Delicate Gin. Utan buzzwords blir det Hernö Botanical Flavoured Gin. En no buzzword gin.
Botanical Flavoured gin är med andra ord inget nonsens. Bara riktig gin, destillerad med de bästa kryddorna av prisbelönta destillatörer som vet att kvalitet och hantverk slår alla tänkbara buzzwords.
Enligt den europeiska spritförordningen är gin en spritdryck som har tongivande smaksättning av enbär och utöver detta får andra smaker användas i skapandet av gin, förklarar Jon Hillgren:
– Vi använder åtta kryddor och örter i vår vanliga dry gin vars recept också ligger till grund till flera av våra övriga produkter. Vi ville se var vi landade om vi använde så få kryddor som det bara går i syfte att visa att det går att tränga igenom bruset av buzzwords med kunskap och hantverk som talar för sig själv.
Enbär och korianderfrön i kombination ger den nya produkten en smakprofil med bibehållen Hernö Gin-karaktär. Alltså tongivande enbär, en blommig kryddighet samt lakritstoner med viss sötma, konstaterar Jon Hillgren:
– Jag är riktigt nöjd med resultatet. Förutom att produkten går att beställa på Systembolaget serveras den självklart på Hernö Gin Bar. Så välkommen att prova vår No Buzzword Gin!
• Hernö Botanical Flavoured Gin 47% | SB-nr 58877, 367 kr (50 cl)
No Buzzword Martini
- 6 cl Hernö Botanical Flavoured Gin
- 1,5 cl Mancino Secco vermouth
- 0,5 cl absinth
- två stänk apelsinbitter
- en nypa salt
Rör alla ingredienser med is. Sila upp i ett väl kylt glas. Garnera med en grapefruktzest.