Nya släpp Johnnie Walker Blue Label Elusive Umami är en begränsad utgåva skapad av Emma Walker och den berömda japanska kocken Kei Kobayashi. De båda gick samman för att skapa en skotsk whisky som sammanfattar den gåtfulla smaken och de mystiska egenskaperna av umami – ”den femte smaken.”
– När Kei och jag bestämde oss för att fånga essensen av umami, visste vi att vi tog ett steg in i det okända genom att ge oss ut på en spännande resa i smakutforskning. Tillsammans ville vi tänja på gränserna för vad skotsk whisky kan vara och ta fram en verkligt, innovativ produkt, förklarar Emma Walker, Master Blender för Johnnie Walker.
I ett försök att avkoda en av världens mest gåtfulla smaker har dessa två smakmästare lagt samman sina många år av erfarenhet för att kombinera den oöverträffade smaken av Johnnie Walker Blue Label, med essensen av umami.
– För Blue Label Elusive Umami var det bara 1 av 25 000 fat som klarade urvalsprocessen när vi noggrant sökte igenom våra fatlager för att hitta den svårfångade smakprofilen. Varje fat som ingår har handplockats för att skapa en umami-profil, precis som ingredienser till ett recept, för att få fram den unika karaktären hos denna innovativa whisky, menar Emma Walker.
Kocken Kei Kobayashi, känd för sina smakkombinationer och kulinariska skapelser, har på ett skickligt sätt även skapat en serie rätter som perfekt kompletterar både de söta och salta tonerna i Johnnie Walkers speciella umamai-utgåva.
Hans restaurang Kei i Paris behöll sina tre stjärnor i 2023 års utgåva av Michelin-guiden. Så här kommenterar Kei Kobayashi arbetet med whiskyn:
– Jag minns att jag vaknade kl 5 varje morgon och vandrade bland de fantastiska bergen i Nagano, där luften var ren och doften av träden hängde kvar. Umami besitter en mystisk kvalitet som väcker våra sinnen och avslöjar en utsökt smak, komplexitet och djup – och jag tror att vi har fångat denna essens i whiskyn. Den slutgiltiga drycken är ett nyanserat uttryck för hur jag tolkar umami.
Blue Label Elusive Umami beskrivs av Diageo som en vackert balanserad, skotsk whisky med söta och salta smaker, med noter av blodapelsin och röda bär med en söt träkrydda, en aning rökt kött, en hint av salt och peppar med en lång, söt och fruktig eftersmak.
Den nya begränsade utgåvan kommer att presenteras på en rad spännande evenemang i Stockholm, Köpenhamn, Paris, Singapore och New York i höst. Whiskyn lanseras i beställningssortimentet på Systembolaget onsdag 18 oktober.
• Johnnie Walker Blue Label Elusive Umami 43% | SB-nr 52119, 3599 kr