Gin-kategorin hade ett positivt år 2022, trots stark konkurrens från framväxande sektorer. Bombay Sapphire är raketen som ökat försäljningen med +28%. Men vilka andra varumärken säljer bäst? Här är topp-8 globalt!
Gin-toppen globalt Ginförsäljningen ökade under 2022. Totalt såldes 105,2 miljoner nioliterslådor under året, motsvarande 1,26 miljarder flaskor!
Gin är drycken på mångas läppar. 2021 ökade försäljningen globalt med +9,5% till 96,6 miljoner lådor, enligt Euromonitor International. Och tillväxten fortsatte 2022 med +7,7%.
De stora globala märkena fortsätter att öka. Bland oktetten som säljer över 1 miljon lådor var det bara Tanqueray som inte ökade.
Framförallt uppvisar Pernod Ricards portfölj (Beefeater, Seagram’s) stark tillväxt, men också Diageo skördar framgångar (Gordon’s, Gilbey’s, Tanqueray).
Intressant är att i den svenska ankdammen som i sammanhanget är en pytteliten marknad rör sig ovanstående märken åt ”fel håll”.
Gordon’s och Beefeater tappar massor medan Tanqueray och Bombay håller emot bättre. Men när världen dricker allt finare sorter är det som alltid delvis prislappen som styr svenskarnas konsumtionsmönster.
Det visar sig nämligen att fingin som kokas av de svenska hantverksdestillerierna ratas i lika hög grad som bulkgin av internationellt snitt.
Klicka vidare för att se topp-8 globalt i omvänd ordning.