Corono-viruset ställer till det för spritbolagen. Pernod Ricard som ökat sin försäljning organiskt med 2,8% senaste halvåret tror på en nedgång i år. Efterfrågan i Kina går ner men framförallt kommer flygplatsförsäljningen i Asien att förlora mycket för att börja återhämta sig först i april. Istället för en ökning på 5-7% lär det bli 2-4%.
Den franska firman omsatte 5,5 miljarder euro och har lyckats bra på sina ”måste-marknader” USA, Indien och Kina. Whiskyn drar upp USA med 4%. Indien är just nu skakigt men firman lyckades ändå svälla med 4%. Särskilt Kina har gått bra med en uppgång på 11% som fortsatt spätts på in i 2020 av köpfesten under det kinesiska nyåret. Men väntas alltså mattas av. I februari stänger man sina säljkontor i Hubei-provinsen där virusutbrottet skedde. All säljverksamhet mot barer och restauranger ligger nere till juni. I butikerna väntar man att försäljningen avtar under februari.
Absolut vodka backar globalt med 1% vilket till stor del beror på USA-marknaden där man tappar 6%. Flaskor som hamnat framförallt hos Tito’s Handmade Vodka, ett lokalt märke som boomar i USA och tillochmed kört om etta Smirnoff. Nu ändras strategin för Absolut, varumärket ska ”expandera bortom den vanliga vodkamarknaden och blir det naturliga valet för den upplevelse-törstande generationen.”
Beefeater är en hit i Brasilien där tillväxttalen är tresiffriga, ginet fortsätter att prestera i USA och förbättrar sig på nyckelmarknaden Spanien (som domineras av Larios och Gordon’s). Havana Club växer med 6% och det är numera Europa och är draglok. Romlikören Malibu ökar med 13% mycket tack vare dubbelsiffrig uppgång i Amerika och Asien.
Travel retail hackar med en knapp ökning på 1% vilket beror på stora uttag av varor inför brexit som tidigare boostat siffrorna. Pernod har lyckats med reor på märken som Martell, Jameson, Royal Salute och Beefeater.
På Scotch-sidan är Ballantine’s och The Glenlivet (+15%) som går bäst. Maltwhiskyportföljen är fortsatt stark med en tillväxt på 17% totalt. Aberlour exploderar sina volymer med 40% (!) på sin traditionellt viktigaste exportmarknad USA. Men lyckas också överraskande öka med 4% på den svåra konkurrensutsatta franska maltmarknaden.