Umida som ger ut kändissprit under varumärket Brands For Fans bildar nu ett marknadsföringsbolag tillsammans med några av Sveriges största influencers. Det handlar om influencertrion JLC, kända från YouTube och andra sociala medieplattformar. Det gemensamma bolaget har utvecklat ett eget varumärke, JOLUCA, och den första lanseringen kommer att synas på Systembolagets hyllor 1 mars.
Kändisar Målet med det gemensamma bolaget är att snabbt bygga ett starkt nytt dryckesvarumärke via influencerkraften från JLC och kunskapen från Umida. Den första produkten att lanseras under det nya varumärket, JOLUCA, är en offertvinnande blanddryck med smak av rom & cola.
Produkten kommer att finnas på hyllan i minst 285 butiker från 1 mars. Målsättningen med det nya bolaget är att fortsätta lansera nya innovativa produkter och bygga ett starkt dryckesvarumärke med hjälp av JLC stora och lojala följarskara.
YouTube- och influencertrion JLC består av Jonas Fagerström, Lucas Simonsson och Carl Déman. Trion grundande JLC i början av 2017 och har sedan dess tagit Sverige med storm.
Deras YouTube-kanal har över 700 000 prenumeranter och varje avsnitt har i genomsnitt en halv miljon visningar. Utöver en gemensam YouTube-kanal driver Jonas, Lucas och Carl egna konton på sociala plattformar som gemensamt har nära 3 miljoner följare.
Bortom YouTube, Facebook och Instagram driver JLC en av Sveriges största poddar och har spelat in tv-serie för Discovery+. Under 2022 kommer trion även att ge sig ut på turnén, ”Lock the door”. JLC har under senaste åren i olika undersökningar rankats topp tre i Sverige vad gäller påverkanskraft genom sitt influencerskap.
– Det är fantastiskt att vara pionjärer inom detta område. Vi har fått många förfrågningar om att sälja produkter eller skapa bolag tidigare men det är inte förrän nu som vi hittat något som vi brinner för och tror stenhårt på. Vi tror även på Umida som bolag och har självklart blivit aktieägare. Vi hoppas och tror på stora framgångar, säger Jonas Fagerström.
– Vid vårt första möte med JLC kände båda parter att det klickade direkt, fortsätter Filip Lundquist, VD för Umida Group. Det här är något som dryckesmarkaden i Sverige inte sett tidigare. Vi har sett flertalet kändisar sälja sina viner med sitt ansikte på via beställningssortiment. Att lansera en produkt som vunnit Systembolagets blindprovning i konkurrens med 46 andra produkter och med det bevisa att JOLUCA kommer stå för överlägsen kvalitet är något nytt.
Att Umida bygger ett bolag och varumärke tillsammans utan att JLC frontas på produkterna är nytt. Vi har sett liknande upplägg i USA med George Clooneys tequila Casamigos, Dwayne ”The Rock” Johnsons tequila Teremana och Ryan Reynolds Aviation Gin.
– Både vi och JLC är övertygade om att vi kommer bygga något riktigt stort tillsammans och visionen är spikad, avslutar Filip Lundquist.